Energie wordt omgezet, niet gemaakt of verloren

Waar komt de energie die in ons eten zit vandaan? En de energie in aardolie? Waar is de energie naar toe als je batterijen leeg zijn? Op deze vragen van jonge onderzoekers kan je antwoord geven als je denkt aan deze kerngedachte.

Kerngedachte uitgelicht

Theorie krachten en beweging

Je kan geen energie bijmaken of vernietigen, wel omzetten in een andere vorm

De hoeveelheid energie in het heelal is constant. Je kan geen energie bijmaken of laten verdwijnen. Je kan enkel de ene energievorm omzetten in een andere.

We komen het in de lagere school tegen wanneer we het hebben over duurzame energie (waarbij wind-, water- of zonne-energie wordt omgezet in elektriciteit), de fotosynthese (planten halen hun energie van de zon), voeding (hierin zit energie die wij kunnen gebruiken = omzetten),…De meeste energie wordt uiteindelijk omgezet in warmte (ook een vorm van energie). Denken we maar aan de warmte die ontstaat bij wrijving of onze lichaamswarmte die we afgeven.

Wat toont onderzoek

Timss

Andere onderzoeken

Vaststelling

Analyse

  • 1.7. De leerlingen kunnen de wet van eten en gegeten worden illustreren aan de hand van minstens twee met elkaar verbonden voedselketens;
  • 1.8. De leerlingen kunnen de functie van belangrijke organen die betrokken zijn bij ademhaling, spijsvertering en bloedsomloop in het menselijk lichaam verwoorden op een eenvoudige wijze
  • 1.16. De leerlingen kunnen met enkele voorbeelden aantonen dat energie nodig is voor het functioneren van levende en niet-levende systemen en kunnen daarvan de energiebronnen benoemen.
  • 1.17. De leerlingen kunnen gezonde en ongezonde levensgewoonten in verband brengen met wat ze weten over het functioneren van het eigen lichaam;
  • 1.24. De leerlingen kunnen met concrete voorbeelden uit hun omgeving illustreren hoe mensen op positieve, maar ook op negatieve wijze omgaan met het milieu;
  • 1.26.° De leerlingen tonen respect en zorg voor de natuur vanuit het besef dat de mens voor zijn levensbehoeften afhankelijk is van het natuurlijk leefmilieu.
  • 2.18.De leerlingen kunnen aan de hand van voorbeelden uit verschillende toepassingsgebieden van techniek illustreren dat technische systemen nuttig, gevaarlijk en/of schadelijk kunnen zijn voor henzelf, voor anderen of voor natuur en milieu.

ID: block_6141cceb9e3c2

Misconcepties

Mogelijke lesonderwerpen


ID: block_61433980929e9

  1. Boersma, K., Graft, van M. & Knippels, M.C. (2009) ​Concepten van kinderen over natuurwetenschappelijke thema’s​. Enschede, SLO.
  2. Allen, M. (2010). ​Misconceptions in Primary Science​, Open University Press.
  3. De Lange J., De Poorter J., Strubbe K., Van Landeghem J. (2018). Great Ideas Big Science.  Geraadpleegd op 8 februari 2022 van https://bigideasgreatscience.wordpress.com/

ID: block_614339b1929ea

Raadsel

Welke steltloper kan het diepst op zoek naar wormen in de bodem?

  • Wulp
  • Tureluur
  • Kievit
Los het raadsel opMeer raadsels