Naar aanleiding van het TIMSS onderzoek 2019 startten we met deze website om scholen te ondersteunen in hun voortdurend streven naar goed wetenschap-en-techniekonderwijs. We tonen wat het TIMSS onderzoek ons leert en reiken op basis van literatuur en good practises tips en materialen aan om het eigen onderwijs te versterken.
Belangrijk hierbij om te beseffen is dat TIMSS geen verklarend onderzoek is. Het toont louter trends. Het is dus ongetwijfeld een samenspel van heel wat factoren dat zorgt voor de huidige resultaten. Wij, als lerarenopleiding, proberen te ondersteunen op didactisch vlak. Er bestaat al heel wat kwaliteitsvol materiaal om leerkrachten te ondersteunen en we proberen dit via deze site te ontsluiten.
We proberen de onderliggende gemeenschappelijke hoofdrichting te tonen en duiden de verschillende wegen die leiden tot goed wetenschap-en-techniekonderwijs. We hopen dat deze site een goede aanvulling kan zijn op de vele initiatieven de reeds ondernomen zijn op het vlak van STEM-onderwijs, onderzoekend leren en andere initiatieven. Zoals je verder zal lezen op deze site bouwt wetenschap verder op reeds bestaande kennis. Dit is ook voor deze site het geval. We geven daarom graag bronnen mee waar er dieper wordt ingegaan op een bepaald item. We hopen de tijd en ruimte te vinden om de volgende jaren de site verder te laten groeien en nodigen je graag uit om hieraan mee te werken.
Voor alle opmerkingen, suggesties en tips kan je contact opnemen met Stephan Boulez via Stephan.boulez@arteveldehs.be.