Principe uitgelicht
Eerlijk onderzoek helpt bij het identificeren van oorzakelijke verbanden. Soms zijn er meerdere oorzaken voor een fenomeen die elkaar versterken of afremmen. Zich hiervan bewust zijn is nodig om aan systeemdenken te kunnen doen.
Dat het vinden van oorzaken complexer is dan gedacht, legt dit filmpje uit het project Big Ideas Great Science mooi uit:
Eindtermen zoals ‘De leerlingen kunnen in een landschap gericht waarnemen en ze kunnen op een eenvoudige wijze onderzoeken waarom het er zo uitziet’ tonen expliciet dat kinderen op zoek moeten kunnen gaan naar oorzaken.
Wat toont onderzoek
Didactische tips en voorbeelden
Een methodiek om complexere oorzaak-gevolgrelaties te visualiseren en onderzoeken is de relatiecirkel. Dit filmpje uit het project ‘Boeiende biodiversiteit’ toont hoe je hem opstelt. Op deze site vind je de methodiek nog eens uitgeschreven.
Wanneer we willen systeemdenken is het een vaak gebruikte methodiek. Voor meer methodieken verwijzen we graag naar de methode systeemdenken van Djapo.
ID: block_6143426d963ef
- Boulez, S., Hulsen, K., Mennes F. & Pools, K. De basis, wetenschappen en techniek voor de basisschool. Acco.
- De Lange, J., DePoorter, J., Strubbe, K. & Van Landeghem, J. (2018). Perspectieven. https://bigideasgreatscience.wordpress.com/perspectieven/
- Djapo (z.j.). Systeemdenken: ik onderzoek de wereld. https://djapo.be/systeemdenken-duurzame-wereld/
- Huygens E. & Knapen E. (2014). Boeiende biodiversiteit. https://vimeopro.com/user23594452/f002
- Stichting leerplanontwikkeling (z.j.). Denkwijzen. https://www.slo.nl/thema/vakspecifieke-thema/natuur-techniek/kennisbasis/denkwijzen/
- Wetenschapsknooppunt Utrecht (z.j.). Materiaal. https://www.uu.nl/onderwijs/wetenschapsknooppunt/basisonderwijs/materiaal
- Wetenschapsknooppunt Utrecht (z.j.). Relatiecirkel. Relatiecirkel DNA. https://www.wetenschapdeklasin.nl/uploads/boeken/boek%202/Relatiecirkel%20DNA.pdflasin.nl
ID: block_6143434b963f5
- Akerson, Valarie & Buck, Gayle & Borgerding, Lisa & Nargund-Joshi, Vanashri & Weiland, Ingrid. (2011). The Importance of Teaching and Learning Nature of Science in the Early Childhood Years. Journal of Science Education and Technology. 20.
- Akerson, Valarie & Weiland, Ingrid & Pongsanon, Khemmawadee & Nargund, Vanashri. (2010). Evidence-based Strategies for Teaching Nature of Science to Young Children. Journal of Kırşehir Education. 11 via https://www.researchgate.net/publication/260229030_Evidence-based_Strategies_for_Teaching_Nature_of_Science_to_Young_Children/citation/download
- Big Ideas of science education. (z.j.). https://thescienceteacher.co.uk/big-ideas/
- Boulez, S., Hulsen, K., Mennes F. & Pools, K. De basis, wetenschappen en techniek voor de basisschool. Acco.
- De Lange, J., DePoorter, J., Strubbe, K. & Van Landeghem, J. (2018). Perspectieven. https://bigideasgreatscience.wordpress.com/perspectieven/
- Stichting leerplanontwikkeling (z.j.). Denkwijzen. https://www.slo.nl/thema/vakspecifieke-thema/natuur-techniek/kennisbasis/denkwijzen/
ID: block_61434356963f6