Structuur en functie

Wil je dat kinderen inzicht hebben in levende wezens of technische systemen? Dan is deze bril waardoor wetenschappers kijken essentieel.

Principe uitgelicht

Deze bril hangt bij levende wezens nauw samen met de kerngedachte bouw-functie-levenswijze. Dit kunnen we natuurlijk ook toepassen op technische systemen (bv. koffiemolens, balpennen, fietsen,…). Hoe zijn ze gebouwd en hoe hangt dit samen met hun functie? In de eindtermen hangt dit samen met het begrijpen van techniek.

In dit filmpje zien we een mooi voorbeeld van de bril structuur-functie bij technische systemen.

(© Schooltv.nl)


ID: block_620631405d2b5

Wat toont onderzoek

Didactische tips en voorbeelden

Op deze site vind je goede vragen om te stellen wanneer je kijkt naar de relatie structuur en functie.


ID: block_6143426d963ef

  • Boulez, S., Hulsen, K., Mennes F. & Pools, K. De basis, wetenschappen en techniek voor de basisschool. Acco.
  • De Lange, J., DePoorter, J., Strubbe, K. & Van Landeghem, J. (2018). Structuur en functie. https://bigideasgreatscience.wordpress.com/perspectieven/
  • Stichting leerplanontwikkeling (z.j.). Denkwijzen. https://www.slo.nl/thema/vakspecifieke-thema/natuur-techniek/kennisbasis/denkwijzen/

ID: block_6143434b963f5

  • Akerson, Valarie & Buck, Gayle & Borgerding, Lisa & Nargund-Joshi, Vanashri & Weiland, Ingrid. (2011). The Importance of Teaching and Learning Nature of Science in the Early Childhood Years. Journal of Science Education and Technology. 20.
  • Akerson, Valarie & Weiland, Ingrid & Pongsanon, Khemmawadee & Nargund, Vanashri. (2010). Evidence-based Strategies for Teaching Nature of Science to Young Children. Journal of Kırşehir Education. 11 via https://www.researchgate.net/publication/260229030_Evidence-based_Strategies_for_Teaching_Nature_of_Science_to_Young_Children/citation/download
  • Big Ideas of science education. (z.j.). https://thescienceteacher.co.uk/big-ideas/
  • Boulez, S., Hulsen, K., Mennes F. & Pools, K. De basis, wetenschappen en techniek voor de basisschool. Acco.
  • De Lange, J., DePoorter, J., Strubbe, K. & Van Landeghem, J. (2018). Perspectieven. https://bigideasgreatscience.wordpress.com/structuur en functie/
  • Stichting leerplanontwikkeling (z.j.). Denkwijzen. https://www.slo.nl/thema/vakspecifieke-thema/natuur-techniek/kennisbasis/denkwijzen/

ID: block_61434356963f6