Materie en energie

Hoe ga je heel wat misconcepties tegen i.v.m. energie (bv. de batterij is leeg, de energie is verdwenen) en massa (bv. de kaars is opgebrand, ze is verdwenen)? Deze bril helpt je op weg.

Principe uitgelicht

Deze bril hangt nauw samen met de kerngedachte i.v.m. energie en deeltjes. Energie en materie kunnen niet verdwijnen, enkel omgezet worden.

Met deze bril kijken we hoe in een systeem de ene energievorm wordt omgezet in een andere.

In volgend filmpje worden verschillende voorbeelden getoond van energieomzettingen.

©schooltv.nl


ID: block_62066ee11921e

Vrijwel alle energie op aarde kan je terugbrengen tot de zon en eindigt als warmte. Een voorbeeld: 

Zonne-energie => chemische energie in suikers fytoplankton => chemische energie onder de vorm van cellen van fyto- en zoöplankton => chemische energie in aardolie => bewegingsenergie en warmte van de auto => warmte door wrijving met het wegdek en de lucht.

Bij massa is het net hetzelfde: atomen organiseren zich anders maar er gaat geen massa verloren, ook niet bij verbranding. Ook dit kon je mooi zien in het filmpje.  

Op de zon en in kerncentrales (en kernwapens) wordt echter massa omgezet in energie. Dit is te verklaren door Einsteins E =mc² .  

Wat toont onderzoek

Didactische tips en voorbeelden

  • Boulez, S., Hulsen, K., Mennes F. & Pools, K. De basis, wetenschappen en techniek voor de basisschool. Acco.
  • De Lange, J., DePoorter, J., Strubbe, K. & Van Landeghem, J. (2018). Stromen en behoud. https://bigideasgreatscience.wordpress.com/stromen-en-behoud/

ID: block_6143434b963f5

  • Akerson, Valarie & Buck, Gayle & Borgerding, Lisa & Nargund-Joshi, Vanashri & Weiland, Ingrid. (2011). The Importance of Teaching and Learning Nature of Science in the Early Childhood Years. Journal of Science Education and Technology. 20.
  • Akerson, Valarie & Weiland, Ingrid & Pongsanon, Khemmawadee & Nargund, Vanashri. (2010). Evidence-based Strategies for Teaching Nature of Science to Young Children. Journal of Kırşehir Education. 11 via https://www.researchgate.net/publication/260229030_Evidence-based_Strategies_for_Teaching_Nature_of_Science_to_Young_Children/citation/download
  • Big Ideas of science education. (z.j.). https://thescienceteacher.co.uk/big-ideas/
  • Boulez, S., Hulsen, K., Mennes F. & Pools, K. De basis, wetenschappen en techniek voor de basisschool. Acco.
  • De Lange, J., DePoorter, J., Strubbe, K. & Van Landeghem, J. (2018). Stromen en behoud. https://bigideasgreatscience.wordpress.com/stromen en behoud/

ID: block_61434356963f6