Stabiliteit en verandering

Nadenken over dynamische evenwichten is in tijden van klimaatsopwarming essentieel. Hoe kan je kijken met kinderen naar evenwichten? Je leest er meer over bij dit didactisch principe.

Principe uitgelicht

Systemen rondom ons (het menselijk lichaam, de aarde, een huis,…) zijn in evenwicht. We onderscheiden statische evenwichten waarbij alles stil staat en dynamische waarbij allerlei factoren elkaar beïnvloeden waardoor het systeem stabiel blijft. Deze dynamische evenwichten in kaart brengen en onderzoeken kan bijdragen tot systeemdenken. Positieve en negatieve feedbacklussen benoemen is bij dit perspectief belangrijk.

Waarom werken met systemen belangrijk is, legt dit filmpje uit het project Big Ideas Great Science mooi uit:

Denken over evenwichten kan bijdragen aan educatie voor duurzame ontwikkeling. Je leest er meer over bij de voorbeelden.

Dit filmpje uit het project ‘Boeiende biodiversiteit’ vanaf 6:38 geeft een aantal mooie voorbeelden van positieve en negatieve feedback en feedbacklussen.

Wat toont onderzoek

Didactische tips en voorbeelden

  • Boulez, S., Hulsen, K., Mennes F. & Pools, K. De basis, wetenschappen en techniek voor de basisschool. Acco.
  • De Lange, J., DePoorter, J., Strubbe, K. & Van Landeghem, J. (2018). Stabiliteit en verandering. https://bigideasgreatscience.wordpress.com/stabiliteit-en-verandering/
  • Djapo (z.j.). Systeemdenken: ik onderzoek de wereld. https://djapo.be/systeemdenken-duurzame-wereld/
  • Huygens E. & Knapen E. (2014). Boeiende biodiversiteit. https://vimeopro.com/user23594452/f002
  • Wetenschapsknooppunt Utrecht (z.j.). Relatiecirkel. Relatiecirkel DNA. https://www.wetenschapdeklasin.nl/uploads/boeken/boek%202/Relatiecirkel%20DNA.pdflasin.nl

ID: block_6143434b963f5

  • Akerson, Valarie & Buck, Gayle & Borgerding, Lisa & Nargund-Joshi, Vanashri & Weiland, Ingrid. (2011). The Importance of Teaching and Learning Nature of Science in the Early Childhood Years. Journal of Science Education and Technology. 20.
  • Akerson, Valarie & Weiland, Ingrid & Pongsanon, Khemmawadee & Nargund, Vanashri. (2010). Evidence-based Strategies for Teaching Nature of Science to Young Children. Journal of Kırşehir Education. 11 via https://www.researchgate.net/publication/260229030_Evidence-based_Strategies_for_Teaching_Nature_of_Science_to_Young_Children/citation/download
  • Big Ideas of science education. (z.j.). https://thescienceteacher.co.uk/big-ideas/
  • Boulez, S., Hulsen, K., Mennes F. & Pools, K. De basis, wetenschappen en techniek voor de basisschool. Acco.
  • De Lange, J., DePoorter, J., Strubbe, K. & Van Landeghem, J. (2018). Stabiliteit en verandering. https://bigideasgreatscience.wordpress.com/perspectieven/

ID: block_61434356963f6