Inzoomen of uitzoomen

Wetenschappers zoomen soms heel sterk in of uit wanneer ze iets willen bestuderen. Ze definiëren dan ook steeds eenheden (bv. millennium, eeuw, jaar, dag, uur, seconde, nanoseconde,…) om uit te drukken op welk niveau men kijkt.

Principe uitgelicht

De schaal waarop je iets bekijkt bepaalt wat je ziet. Inzoomen of uitzoomen op een bepaald iets geeft een volledig ander beeld. Het deeltjesmodel (zie kerngedachte deeltjes) laat ons bijvoorbeeld toe om op een begrijpbare manier in te zoomen.  

Om uit te zien op welke schaal we een grootheid bekijken (bv. tijd, lengte, massa, lichtstroom) kan je kijken naar de gebruikte eenheid (bv. jaar, mm, ton, lumen).

Wanneer we bepaalde verschijnselen op een andere schaal willen vergelijken dan is het opletten geblazen.

Dit wordt mooi getoond in dit filmpje uit het project Big Ideas Great Science:

Wat toont onderzoek

Didactische tips en voorbeelden

  • Werken aan dit inzicht kan door kinderen dingen te laten ordenen naar grootte (op vlak van tijd, massa, lengte,…).
  • Wanneer we meten kunnen we nadenken over welke maateenheid we nemen (en wat de invloed is van het nemen van een andere maateenheid). Dit doen we nu al in wiskunde. Ook bij het werken met kaarten besteden we hier aandacht aan.

  • Boulez, S., Hulsen, K., Mennes F. & Pools, K. De basis, wetenschappen en techniek voor de basisschool. Acco.
  • De Lange, J., DePoorter, J., Strubbe, K. & Van Landeghem, J. (2018). Schaal en verhouding. https://bigideasgreatscience.wordpress.com/perspectieven/
  • Djapo (z.j.). Systeemdenken: ik onderzoek de wereld. https://djapo.be/systeemdenken-duurzame-wereld/
  • Stichting leerplanontwikkeling (z.j.). Denkwijzen. https://www.slo.nl/thema/vakspecifieke-thema/natuur-techniek/kennisbasis/denkwijzen/

ID: block_6143434b963f5

  • Akerson, Valarie & Buck, Gayle & Borgerding, Lisa & Nargund-Joshi, Vanashri & Weiland, Ingrid. (2011). The Importance of Teaching and Learning Nature of Science in the Early Childhood Years. Journal of Science Education and Technology. 20.
  • Akerson, Valarie & Weiland, Ingrid & Pongsanon, Khemmawadee & Nargund, Vanashri. (2010). Evidence-based Strategies for Teaching Nature of Science to Young Children. Journal of Kırşehir Education. 11 via https://www.researchgate.net/publication/260229030_Evidence-based_Strategies_for_Teaching_Nature_of_Science_to_Young_Children/citation/download
  • Big Ideas of science education. (z.j.). https://thescienceteacher.co.uk/big-ideas/
  • Boulez, S., Hulsen, K., Mennes F. & Pools, K. De basis, wetenschappen en techniek voor de basisschool. Acco.
  • De Lange, J., DePoorter, J., Strubbe, K. & Van Landeghem, J. (2018). Perspectieven. https://bigideasgreatscience.wordpress.com/Schaal en verhouding.
  • Stichting leerplanontwikkeling (z.j.). Denkwijzen. https://www.slo.nl/thema/vakspecifieke-thema/natuur-techniek/kennisbasis/denkwijzen/

ID: block_61434356963f6